Pro žáky 9. tříd jsme na naší škole připravili projekt v duchu inovativních metod výuky, kde se snažíme rozvíjet všechny žákovské kompetence spolu s digitální a čtenářskou gramotností dle Strategie vzdělávání MŠMT 2030+.
Žáci museli uplatnit a rozvinout znalosti a dovednosti z mnoha předmětů: český a anglický jazyk, přírodopis, dějepis, zeměpis a v neposlední řadě i z informatiky. Vedli jsme je ke kritickému myšlení i ke splnění digitálních a pracovních kompetencí dle RVP ZV.
Žáci byli rozděleni do devíti pracovních skupin, kde si sami určovali své týmové role. Byla jim přidělena jedna z námi vytipovaných pověstí z okolí naší školy nebo Liberce. Každý tým pracoval na individuálních úkolech ke své pověsti. Žáci porovnávali různé varianty pověstí, hledali shodné znaky s pohádkami, zobecňovali podobné příběhy z Čech i ciziny, děj pověsti převyprávěli v českém i anglickém jazyce, hledali klíčová slova, fotografovali, vytvářeli prezentace, animace, komiksy, audio podcasty, reportáže, videa, mapy příběhů, pracovali v geografickém informačním systému, zjišťovali klíčové historické události i data a spojovali je mezi sebou a analyzovali jejich vývoj v průběhu času.
Zopakovali si tak liberecké historické události vázající se k pověstem, dále přírodní zajímavosti i geologický vývoj území, splnili aktivitu v terénu. Pracovali se zdroji, posuzovali jejich věrohodnost, dbali na správnou formální úpravu textu v textovém procesoru.
Objevovali i svět umělé inteligence a zadávali promty: například umělá AI vytvořila fotografii či ilustraci zasazenou do doby pověsti. Výstupem projektů je elektronická nástěnka „padlet“ pověstí, kde žáci sdílejí své výstupy a dále elektronické mapy – jedna na Google Earth Pro a druhá vytvořená v programu arcGIS, kde jsou zaznamenány jednotlivé pověsti v podobě QR kódu podle místa. Odkaz na padlety obou tříd naleznete níže.
Na závěr jsme se na některá místa z pověstí společně vypravili – trasu naplánovali sami žáci – a seznámili se s pověstmi ostatních skupin.
Doufáme, že se nám podařilo naše deváťáky kvalitně připravit na studium na střední škole, a přejeme jim hodně úspěchů.